بررسی گوشی سامسونگ گلکسی z فلیپ
نوشته شده توسط : رز علینژاد

شاید فکرش را هم نمیکردید که روزی گوشی با قیمت 1400 دلاری روانه بازار گردد. اما حقیقت دارد چراکه به تازگی شرکت سامسونگ گوشی تاشو پیشرفته ای را با همین قیمت روانه بازار کرده است. نام این گوشی Z فلیپ است. این گوشی به طور عمودی طراحی شده که طرح آن برگرفته از گوشی موتورولا ریزر می باشد. اما این گوشی پیشرفته دور از عیب نیست و در کنار مزایایی که دارد معایبی نیز دارد که در ادامه به بررسی کامل آن خواهیم پرداخت.

بررسی گوشی Z فلیپ

طراحی Z فلیپ

بعد از معرفی گلکسی فولد و ایراداتی که از همان ابتدای کار بر این گوشی وارد شد سامسونگ تصمیم به رفع ایرادات آن گرفت و با تقویت بخش‌هایی از آن، دوباره این گوشی را روانه بازار کرد. این وقفه باعث شد تا توجه زیادی به این گوشی نشود و خیلی زود از زبان‌ها بیافتد. Z flip دومین تجربه سامسونگ از گوشی‌های با صفحه نمایش منعطف است. سامسونگ این بار طراحی این گوشی را نیز عوض کرده. Zflip مانند گوشی‌های تاشوی قدیمی از بالا باز می‌شود و این طراحی باعث شده تا با یک گوشی جمع و جور روبرو باشیم.

 

هنگامی‌که Z flip در حالت بسته قرار دارد یک مربع تمام شیشه‌ای است البته با توجه به ابعاد ۸۷٫۴ x 73.6 x 17.3 میلی متر نمی‌توانیم بگوییم کاملا مربع است. در حالت باز شده ابعاد این گوشی ۱۶۷٫۳ x 73.6 x 7.2 است و تبدیل به یک گوشی مستطیل شکل می‌شود. استفاده از شیشه در قاب پشتی باعث شده تا گوشی کاملا مستعد جذب چربی و اثر انگشت باشد و به راحتی لکه‌ها روی قاب نمایان می‌شوند. البته سامسونگ دو تکه قاب ژله‌ای برای کاربر در جعبه قرار داده است که تا حد زیادی از قاب شیشه‌ای محافظت می‌کند. یک صفحه نمایش لمسی ۱٫۱ اینچی Super AMOLED با رزولوشن ۳۰۰×۱۱۲ پیکسل روی قسمت جلویی قاب شیشه‌ای قرار داده شده تا بدون بازکردن در گوشی بتوانید از تماس‌های دریافتی و پیام‌های رسیده با خبر شوید و البته یکی از بهترین کارایی‌های این صفحه نمایش در هنگام عکاسی نمایان می‌شود. وقتی گوشی در حالت بسته قرار دارد با دو بار فشردن کلید پاور دوربین فعال و این صفحه نمایش تبدیل به یک آینه برای گرفتن سلفی با دوربین اصلی می‌شود. درست در مقابل این صفحه نمایش دوربین دوگانه ۱۲ مگاپیکسل در یک قاب بیضی شکل قرار دارد. کناره سمت چپ محل قرار گیری درگاه سیم کارت است و کناره سمت راست کلیدهای تنظیم صدا و کلید پاور قرار گرفته‌اند. ناگفته نماند که حسگر اثر انگشت زیر کلید پاور قرار گرفته است و عملکرد سریعی دارد. درگاه شارژ و اسپیکر هم در کناره پایینی مشاهده می‌شوند و خبری از جک ۳٫۵ میلی متری نیست. بازکردن گوشی با یک دست کمی سخت، اما امکان‌پذیر است. با بازکردن گوشی شاهد یک اسمارت فون مستطیل شکل شبیه گوشی‌های امروزی هستیم با این تفاوت که لولاهای قسمت تا شونده درکناره دستگاه دیده می‌شوند. دورتادور صفحه نمایش با یک گارد پلاستیکی محافظت شده است در قسمت پایینی صفحه نمایش نیز دو قطعه پلاستیکی کوچک قرار داده شده تا هنگام بسته شدن درب گوشی آسیبی به صفحه نمایش وارد نشود. همان‌طور که می‌دانید سامسونگ بعد از ارائه اولین گوشی خود با صفحه نمایش منعطف و تست اولیه آن توسط بررسی کنندگان محصول متوجه آسیب پذیری صفحه نمایش بر اثر باز و بسته شدن بیش از حد گوشی شد و تصمیم گرفت صفحه نمایش را تقویت کند. سامسونگ از لایه‌ای به نام Ultra Thin Glass برای حفاظت بیشتر این صفحه نمایش استفاده کرده است اما در تست‌هایی که انجام شده این صفحه به راحتی و با اجسام نوک تیز صدمه می‌بیند. یکی دیگر از نگرانی‌های ما در هنگام کار با گوشی این بود که ممکن است از فاصله ایجاد شده بین دو لولا گرد و خاک و قطرات آب به داخل گوشی نفوذ پیدا کند. بازکردن ۹۰ درجه ای گوشی باعث می‌شود تا بتوانید از آن به عنوان پایه دوربین استفاده کنید و با قرار دارن گوشی روی میز به راحتی با دوربین سلفی بگیرید.گوشی به راحتی در جیب جا می‌شود اما بهتر است آنرا در جیب پشتی شلوار قرار ندهید.

 صفحه نمایش

بررسی گوشی Z فلیپ

صفحه‌نمایش خارجی در گلکسی زد فلیپ می‌تواند اعلان‌های اخیر و ساعت و پیش‌نمایشی از دوربین را به‌نمایش بگذارد. در حالت بسته، با دوبار فشردن کلید پاور دوربین فعال می‌شود و می‌تواند سلفی خاطره‌انگیزی ثبت کنید، با این تفاوت که عملا تمام تصویر را نمی‌بینید و تنها زاویه‌ی بسته و محدود را می‌بینید؛ چراکه نمایش تصویر کامل در صفحه‌نمایش ۱/۱ اینچی امکان‌پذیر نخواهد بود. درباره‌ی عملکرد این صفحه‌نمایش هنگام تصویربرداری توضیح خواهیم داد.

به صفحه‌نمایش اصلی دستگاه برگردیم. ازنظر کیفیت، روشنایی، دقت رنگ و رزولوشن، این گوشی را به‌صورت مستقیم نمی‌توان با گوشی‌هایی همچون آیفون‌های سری ۱۱ یا خانواده گلکسی اس ۱۰ مقایسه کرد. بااین‌حال در تجربه‌ی کلی از صفحه‌نمایش گلکسی زد فلیپ، مشکل آزاردهنده‌ای دیده نشد. صفحه‌نمایش کمی بلندتر از گوشی‌های معمول با چنین صفحه‌نمایشی به‌حساب می‌آید که هنگام تماشای ویدیو باعث می‌شود نوار‌های مشکی در اطراف صفحه‌نمایش قرار گیرد.

لولای دستگاه‌های تاشو بحثی است که به توضیحات بیشتری نیاز دارد و عملا توسعه‌ی فناوری در آن‌ها بیشتر به‌چشم می‌آید. اگر لولا در دستگاه تاشو به‌خوبی قرار گیرد، تغییر و تحول عظیمی شاهد خواهیم بود. بسیاری از شرکت‌ها همچون سامسونگ می‌کوشند لولای طراحی‌شده بتواند کمترین زاویه را بین دو بخش صفحه‌نمایش ایجاد کند. هرچند این زاویه به صفر نخواهد رسید، تمایل به صفر تا حد زیادی در گلکسی زد فلیپ به‌خوبی پیاده‌سازی شده است.

دوربین

سامسونگ برای Zflip از دوربین ۱۲ مگاپیکسل ۲ گانه استفاده کرده است. دوربین اول ۱۲ مگاپیکسل واید که مجهز به لرزشگیر اپتیکال و دوربین دوم ۱۲ مگاپیکسل اولترا واید است. کیفیت عکس‌ها در شرایط نوری مناسب کاملا رضایت بخش است و جزییات تصاویر به خوبی ثبت می‌شوند. می‌توانیم بگوییم کیفیت دوربین در حد کیفیت دوربین S10 سامسونگ است. میزان اشباعیت رنگ زرد در تصاویر کمی زیادتر از سایر گوشی‌ها به نظر می‌رسد. یکی از قابلیت‌های کارآمد رابط کاربری دوربین این است که وقتی گوشی را نیمه باز و در حالت ۹۰ درجه(L شکل) قرار دهید نیمه بالایی صفحه نمایش تبدیل به منظره یاب دوربین و دکمه‌های کنترلی دوربین در نیمه پایینی قرار می‌گیرند.

 

این قابلیت کمک می‌کند تا کاربر بتواند گوشی را روی میز قرار داده و به‌راحتی عکس بگیرد. به دلیل لرزش کمتر عکس‌هایی که در نور کم می‌گیرید هم کیفیت بهتری دارند. یکی دیگر از مزایای این قابلیت استفاده از دوربین سلفی برای تماس‌های تصویری طولانی مدت است. کاربر می‌تواند با دوربین اصلی عکس سلفی بگیرد، در این حالت صفحه نمایش کوچک پشت گوشی تبدیل به یک آینه می‌شود اما نکته‌ای که وجود دارد این است که عکس‌های گرفته شده نسبتی مربعی دارند. قابلیت‌های دیگری نظیر لایو فوکوس در حالت فیلم‌برداری، حالت اسلوموشن و دیگر امکاناتی که پیش از این در سایر پرچم داران سامسونگ دیده بودیم نیز در Zflip قرار دارد. دوربین ۱۰ مگاپیکسلی سلفی هم می‌تواند تصاویری با زاویه دید عادی و واید بگیرد. کیفیت عکس‌های گرفته شده با این دوربین در هر دو حالت رضایت بخش است. اما در حالت واید کمی نویز اطراف عکس ها مشاهده می‌شود.

 

با اینکه سامسونگ برای Zflip از پردازنده به‌روزی استفاده نکرده اما با این حال می‌توان گفت استفاده از پردازنده سال گذشته به همراه ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی نوید یک گوشی توانمند را به کاربر می‌دهد. ما برای تست توان پردازشی بازی‌های آسفالت ۹، RealRacing و Call Of Duty را نصب کردیم وگوشی بدون هیچ‌گونه افت فریم و لگ بازی‌ها را پردازش کرد. در استفاده روزمره هم حتی با اجرای هم زمان چند بازی و برنامه هیچ افتی در کارایی دستگاه مشاهده نشد.

آخرین نسخه سیستم عامل اندروید تا امروز یعنی اندروید ۱۰ برای Zflip در نظر گرفته شده است که آخرین نسخه از رابط کاربری سامسونگ Samsung One UI 2 آنرا همراهی می‌کند. کار با رابط کاربری روان است و هیچ مشکل خاصی در هنگام کار با گوشی مشاهده نمی‌شود. با اینکه در این رابط کاربری تفاوت زیادی نسبت به نسل قبلی مشاهده نمی‌شود اما برخی نرم افزار ها نظیر یوتیوب برای استفاده در این گوشی بهینه سازی شده‌اند.

بررسی گوشی Z Flip

باتری

انرژی موردنیاز گلکسی زد فلیپ از باتری لیتیوم‌پلیمری ۳۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی تأمین می‌شود. این باتری با‌توجه‌به مشخصات فنی دستگاه معمولی به‌حساب می‌آید و انتظار عملکرد یک روز کامل بی‌راه نیست. در تجربه‌ی کلی نیز، مصرف باتری متعادل بود و می‌توانستید با شارژر سریع ۱۵ واتی آن‌ را شارژ کنید.

سامسونگ تلاش کرده در هر وجه این گوشی را کامل کند. قرارگیری باتری مناسب تا اضافه‌شدن قابلیت شارژ وایرلس و حتی قابلیت شارژ معکوس، ویژگی‌هایی هستند که در انتخاب گوشی هوشمند در سال ۲۰۲۰ اهمیت دارد و نبود آن‌ها در گلکسی زد فلیپ احساس نمی‌شود.

جمع بندی

بررسی گوشی زد فلیپ

گلکسی Z فلیپ به‌عنوان یک گوشی تاشو، به اندازه کافی بزرگ و به اندازه کافی کوچک است. این گوشی جذاب، زیبا و چشم‌نواز قابلیت‌ها و امکانات خوبی دارد اما می‌توانست بسیار بهتر از این هم باشد. برای مثال در کنار جای خالی دوربین با کیفیت به همراه ویژگی‌های منحصر به فرد، این گوشی از باتری دوگانه استفاده می‌کند اما ظرفیت آن تنها ۳۳۰۰ میلی‌آمپر ساعت است و شارژ کامل آن از صفر تا صد نزدیک به ۲ ساعت طول می‌کشد. در حالی که می‌توانست باتری بزرگ‌تری با شارژر سریع‌تری داشته باشد. یا نبود اسپیکر استریو و جک هدفون به‌صورت همزمان می‌تواند طرفداران موسیقی را به‌راحتی از این گوشی دور کند.

این گوشی با وجود آن که حافظه قابل ارتقا ندارد، می‌توانست از حافظه داخلی بیشتری برخوردار باشد تا باتوجه به نمایشگر بزرگ و باکیفیتش، امکان ذخیره ویدئوهای حجیم یا بازی‌های ویدئویی سنگین بدون ترس از پر شدن حافظه فراهم باشد. اما با وجود تمام می‌توانست‌ها، این محصول ساخت یکی از نوآورترین و پیشرو‌ترین شرکت‌های سازنده گوشی هوشمند است و باید به آن‌ احترام گذاشت و به این فناوری و دانش‌ آفرین گفت. گلکسی Z فلیپ با قیمت ۱۳۸۰ دلار در بازار جهانی و قیمتی نزدیک به ۲۰ میلیون تومان در بازار ایران به فروش می‌رسد. برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.





:: موضوعات مرتبط: سامسونگ , ,
:: برچسب‌ها: قیمت گوشی گلکسی z flip , گوشی جدید z flip , بررسی گوشی Z فلیپ , خرید گوشی Z فلیپ , گوشی Z قلیپ ,
:: بازدید از این مطلب : 270
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: